نکات مدلسازی و طراحی سازه با سقف شیب دار در ETABS

ما در بسیاری از مواقع در طراحی سازه نیاز بوجود آوردن سقف های شیب دار داریم . برای آنالیز صحیح و طراحی نیاز داریم تا نکاتی را در این مورد رعایت کنیم  .

نکات طراحی سازه با سقف شیب دار :

  1. 1.قسمت شیبدار سقف را دیافراگم نیمه صلب ( Semi Rigid ) اختصاص دهید تا امکان انتقال نیروی محوری به تیرهای مورب سقف را داشته باشد. مدل در نظر گرفته شده برای المان سقف تا حد امکان باید به شرایط واقعی سقف نزدیک باشد تا بر اساس سختی آن ، توزیع نیرو بین المان سقف و تیرهای پیرامونی آن انجام گیرد. در صورت لزوم میتوان با ضرایب اصلاح سختی ، مدل سقف را به مدل واقعی نزدیک نمود.
  2. 2.برای #مشبندی سقف از حالت Default نرم افزار استفاده نگردد. چون المان سقف به حالت مورب میباشد، نرم افزار آن را به صورت المان Ramp خواهد شناخت و پیش فرض حالت مشبندی نرم افزار برای این المان ها مناسب نیست. در صورتی که توزیع نیرو دوطرفه است ( مثلاً سقف به صورت دال دوطرفه عمل نماید ) لازم است که مشبندی در هر دو جهت انجام گیرد و اگر سقف علمکرد یکطرفه داشته باشد ( انواع سقف های با تیرچه یکطرفه ) مشبندی فقط در یک جهت انجام شود ( در جهت عمود بر تیرچه ها و توزیع بار ) و در جهت دیگر مشبندی انجام نمیشود ( تعداد قطعات تقسیم برابر یک ر نظر گرفته شود).
  3. 3.تیرهای سقف به صورت مورب خواهند بود و طبعاً در آنها نیروی محوری ایجاد میشود و عملکرد آنها مشابه یک تیرستون و یا المان PMM ( شامل نیروی محوری و لنگر خمشی حول دو محور اصلی مقطع ) ایجاد میشود. در صورت بتنی بودن تیرها ، به آنها المان مشابه ستون اختصاص داده شود.
  4. 4.در صورت بتنی بودن تیرها ، لازم است که ضریب ترک خوردگی مناسب به آنها مشابه تیرها یا ستونها اعمال شود. این ضریب وابسته به این است که مقدار نیروی محوری فشاری ایجاد شده در آنها چقدر میباشد. مرز بین حالت عملکرد تیری و ستونی حالتی است که نیروی فشاری عضو 15 درصد حاصل ضرب سطح مقطع عضو در مقاومت فشاری بتن و ضریب جزئی ایمنی بتن است. نیروی محوری فشاری عضو در حالت ضریبدار محاسبه و کنترل میگردد.
  5. 5.در صورت فلزی بودن تیرها با توجه به مورب بودن آنها ، این تیرها به عنوان مهاربند تشخیص داده میشوند. در صورتی که استفاده از این تیرها فقط جهت تحمل بارهای ثقلی باشد ، ضوابط لرزه ای در طرح این تیرها غیرفعال شود.
    در صورت تمایل به ساده سازی مدل و تبدیل سقف شیبدار به یک سقف مسطح ، این موضوع باید با احتیاط انجام گیرد. به طور مثال در صورتی که سیستم سازه ای قاب خمشی باشد ، با این ساده سازی ، سختی ستونهای آن طبقه دچار تغییر شده و این موضوع بر توزیع نیروهای جانبی و رفتار لرزه ای سازه تاثیرگذار خواهد بود. برای بقیه سیستم های مقاوم جانبی نیز این موضوع کم و بیش صادق میباشد.

فهرست مطالب

آخرین مقالات

5 پاسخ

  1. سلام
    ممکنه یه فایل ایتبز نمونه برای این مدل از سقف ها داخل ساییتون قرار بدین؟
    باتشکر فراوان از سایت بسیار اموزندتون

  2. سلام
    ممکنه یه فایل ایتبز نمونه برای این مدل از سقف ها داخل ساییتون قرار بدین؟
    باتشکر فراوان از سایت بسیار اموزندتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search
Close this search box.