تعیین مرکز جرم و مرکز سختی در ایتبس (آپدیت 99)

تعیین مرکز جرم و مرکز سختی در ایتبس

با عرض سلام . ما در طراحی سازه  برای کنترل بسیاری از موارد مانند کنترل واژگونی سازه  نیاز به این موضوع داریم که مرکز جرم و مرکز سختی سازه را به درستی بدست آوریم . در این پست ما این موضوع را بررسی میکنیم .

تعیین مرکز جرم  :

برای تعین مرکز جرم بروش دستی می بایست پس از بارگذاری و تعیین بار های مرده و زنده طبق آیین نامه وزن کف طبقات را با ترکیب بار 20% بار زنده + تمام بار مرده بدست بیاورید(البته طبق جدول 7-1 مبحث 6 این درصد برای مراکز تجاری و پر ازدهام 40% بار زنده تعریف شده است) وسپس در جرم کل هر کف ، مرکز جرم در هر تراز را با حساب این وزن+جرم دیوارهای داخلی و خارجی تعیین نمایید.

که از مقایسه مرکز جرم میان طبقات و بام (که شاید اندک تفاوتی با هم داشته باشند) نهایتا مختصات مرکز جرم سازه را بدست آورید.

البته Etabs نیز قادر است تا پس از تنظیم ترکیبات بار مورد نظر در منوی Define/Mass Source پس از تحلیل سازه از روی خروجی آنالیز که درمنوی Display/Set Output Table Mode…/Building Output در خروجی نتایج آنالیز مختصات مرکز جرم سازه مورد نظر را تعیین نمایید.

تعریف بنیادین ویکی پدیا از مرکز جرم

تعیین مرکز سختی:

سختی هر قاب خمشی با تعداد ستون های آن نسبت مستقیم دارد و قاب دارای دیوار برشی نیز سهم بسیاری در تحمل بار جنبی در همان راستای دیوار برشی خواهد داشت.
اما جهت تعيين سختي قابها به شکل جداگانه و دقیق تر،قاب ها هریک بطور جداگانه در نرم افزار تحليل می شود و با اعمال بار متمركز مثلا 100 تن به بالا ترين نقطه قاب(به هركجا ميتوان بار متمركز را وارد نمود بشرطي كه جابجايي همان نقطه خوانده شود)و با آناليز قاب تغيير مكان آن نقطه را بدست مي آوريم.

سختي قاب عبارتست از:

U- جابجایی نقطه اعمال بار K=P/U

چنانچه فاصله ميان مركز سختي و مركز جرم در هر تراز از 5% بزرگترین طول در آن ترازبیشتر باشد طبق آیین نامه می بایست لنگر ناشي از اين برون محوريت را در نیرویی که بطور مجزا از بار جانبی به هر قاب وارد می آید رادرنظر گرفت كه با توجه به اين مقدار لنگر برون محوريت مربوط به نيروي جانبي را براي هر قاب توزيع ميكنيم.

همچنین لنگر پيچشي ناشي از برون محوريت در هر تراز به مركز جرم در آن تراز اعمال خواهد شد. .

برای تعیین مرکز سختی از طریق نرم افزار می توانید پس از آنالیز سازه در نرم افزار Etabs از طریق Display>show tables> در جدول نمایش داده شده center mass rigidity- Cm مرکز جرم و Cr مرکز سختی سازه را نشان میدهد.

برای مشاهده سهم هر قاب از نیروی جانبی در Etabs میتوانید با انتخاب ستون های هر قاب و اجرای دستور Section Cut مقادیر برش جانبی توزیع شده در هر طبقه را مشاهده نمایید.

تعریف بنیادین ویکی پدیا از سختی 

تعیین مرکز جرم و مرکز سختی در ایتبس :

منبع : MYCIVIL.IR

شما میتوانید با استفاده از بخش جستجو سایت تمامی مطالب مورد نیاز خود در زمینه عمران و طراحی سازه را جستجو کنین 

ما به شما کمک میکنیم تا به عالی ترین آموزش های عمران دسترسی داشته باشین

فهرست مطالب

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search
Close this search box.