چگونه قاعده 30-100 را رعایت نکنیم ؟ (ویدیو)

قاعده 100-30

با عرض سلام . همانطور که میدانید قاعده ای وجود دارد به نام 30-100 که آن را ما باید تحت شرایطی در سازه خود اعمال کنیم . اما تحت شرایطی هم میتوان از تخفیف های آیین نامه ای استفاده کرد و این قاعده را رعایت نکرد / ابتدا میپردازیم به شرایطی که ما باید این قاعده را رعایت کنیم و در قسمت بعدی بصورت ویدیو میپردازیم به این موضوع که این قاعده را تحت چه شرایطی میتوانیم رعایت نکنیم .

در چه شرایطی باید قاعده ۱۰۰-۳۰ را در نظر گرفت؟

مطابق بند ۳-۱-۴ از استاندارد۲۸۰۰، ساختمان باید در دو امتداد عمود بر هم در برابر نیروی زلزله محاسبه شود. بـه­ طورکلی درموارد زیر لازم هست تـا اثر نیروی زلزله درهر دو امتداد عمود منظور گردد:

الف. ساختمان­های نامنظم در پلـــان.

ب. کلیه ستــون­هایی که در محل تقاطع دو و یا چند سیستم مقاوم باربرجانبی قرار دارند.

تبصره: در حال “ب” چنانچه بارمحوری ناشی از اثر زلزله در ستــون، در هریک از دو امتداد مورد نظر، کمتر از ۲۰درصد ظرفیت بار محوری ستــون باشد، می ­توان این ضابطه را نادیده گرفت.

در نگاه اول شاید چنین بـه­ نظر برسد که برای ساختمان­های منظم در پلـــان از اعمال قاعده ۱۰۰-۳۰ معاف خواهیم بود. اما مشکل اصلی بند “۳-۱-۴-ب” می­ باشد که عملاً بسیاری از ستــون­ ها در ساختمان­های منظم در پلـــان مشمول آن خواهند بود. در اکثر سازه ها شاهد آن هستیم که ستــون­ها در محل تلاقی دو یا چند سیستم مقاوم باربرجانبی قرار دارند (نظیرقا­ب­های خمشی فولادی و بتنــی و همچنین سیستم­های دوگانه)، بنابراین منظور کردن زلزله متعامد تقریباً در بسیاری از سازه­ ها الزامی می­ باشد؛ مگر آنکه طراح با استناد بـه تبصره فوق­ الذکر بتواند از اعمال این اثر چشم پوشی کند. بحث درباره نحوه کنترل تبصره مذکور در مقاله فرار از ۱۰۰-۳۰ عنوان خواهد شد.

در چه شرایطی میتوان این قاعده را در نظر نگرفت ؟

مدرس : مجتبی محب علیان از اساتید مرکز طراحی ساختمان

فهرست مطالب

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search
Close this search box.