دستورالعمل های پیش طراحی برای یک پی ساختمانی

طراحی خوب باید نه تنها ایمن باشد، بلکه باید با هدف صرفه جویی در هزینه ها، زمان و مواد ساختمانی نیز انجام شود. رویه های زیر باید در دستیابی به این هدف کمک کنند و یک مشتری «تحصیل کرده» اهمیت تأمین مالی این کار را با هزینه واقعی می شناسد.

     1.محل سکونت ستون ها و پی ها  و انواع بارهایی که بر روی آنها عمل می کنند را تعیین کنید. (E.X DEAL LOAD,  LIVE LOAD OR WIND LOAD)

 در طرح ساختمان، موقعیت ستون ها و دیواره های باربری باید مشخص شود، و هر بار دیگر القا شده و لحظه خم شدن. بارها باید به بارهای مرده، اعمال شده و بادی طبقه بندی شوند، که فاکتورهای ایمنی جزئی مناسب برای این بارها ارائه می شود.

2.تخمین زدن میزان بار فشار جانبی خاک با استفاده از نتایج آزمایش خاک

از یک مطالعه از تحقیق زمین (در صورت وجود)، مقاومت خاک در عمق های مختلف و یا سطوح زیر سطح پایه باید مورد مطالعه قرار گیرد، برای تعیین ظرفیت تحمل ایمنی در سطوح مختلف.

3.تصمیم گیری برای عمق پی

قبل از انجام طراحی عمق پی لازم است حتما آن را تخمین بزنید تا با دید بهتری شروع به طراحی کنید

در انواع پروژه ها به صورت تجربی ضوابط زیر بر قرار است :

ضخامت پی= (تعداد طبقات*۱۰)+ ۲۰ سانتی متر   (تحت هیچ شرایط ضخامت پی از ۵۰ سانتی متر کمتر نشود)

عرض پی =( تعداد طبقات *۲۰)+ ۴۰ سانتی متر.

این روش می تواند اغلب حدس خوبی باشد ولی می بایست حتما نوع خاک منطقه در نظر گرفته شود.

4.حل و فصل محاسبه

محاسبات حل و فصل باید انجام شود تا بررسی شود که کل مراحل مختلف و قابل قبول قابل قبول است. اگر اینها غیرقابل قبول باشند، باید یک فشار تحمل پذیری مجاز تجدید نظر شده تعیین شود و طرح بنیاد برای افزایش سطح آن اصلاح شود یا پایه ها باید به یک طبقه عمیق تر و قوی تر برسد.

5.کنترل هزینه

قبل از طراحی حتما با کارفرما جلسه بگذارید و در مورد هزینه ها به توافق برسید تا بتوانید برحسب بودجه نوع پی را انتخاب کنید .

6.زمان را در نظر بگیرید

طرح های ایمن باید برای اقتصاد، سرعت و سادگی ساخت و ساز بررسی شود. سرعت و اقتصاد می تواند در ساخت و ساز پایه منجر شود – راه حل کم هزینه اولیه می تواند دوره ساخت و ساز را افزایش دهد. زمان همیشه مهم ترین فاکتور برای یک سرمایه گذار است،مطمعن شوید که کار شما به سرعت قابل اجرا است.

7.تغییر در وضعیت زمین

دفتر طراحی باید برای اصلاح طراحی آماده شود، تا در صورت بروز هرگونه تغییرات احتمالی شما براحتی بتوانید خود را با موضوع جدید هماهنگ کنید .

منبع : https://civilblog.org/2017/12/30/design-procedures-building-foundation-step-step

فول پک آموزش سیف ۲۰۱۴

شما در این پک، بصورت گام به گام، در قالب مثال و پروژه عملی ساختمان ۱۰ طبقه فلزی از صفر تا صد طراحی انواع فونداسیون ها و دال بتنی در سیف ۲۰۱۴ را به خوبی فرا خواهید گرفت و همچنین به کنترل های دستی انجام شده در این آموزش ضعف های برنامه را به شما معرفی میکند و راه حل های برطرف کردن آن نیز شرح داده میشود.

مشاهده محصول 

فهرست مطالب

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search
Close this search box.