نکات مدلسازی دیافراگم در ETABS

دیافراگم در ایتبس

در مدلسازی دیافراگم در نرم افزار ETABS برای ساختمان های با شرایط هندسی مختلف یک سری نکات حتما باید رعایت شود تا توزیع بار زلزله به درستی انجام شود . در ساختمان های با پلان معمول همانطور که میدانید در تمام طبقات یک دیافراگم با یک اسم اختصاص میدهیم . تصویر زیر نمونه ای از نام گذاری دیافراگم در شرایط هندسی معمولی است:دیافراگم ایتبس
اما در مواقعی که شرایط هندسی ساختمان مثل حالت های بالا  متعارف نیست ، در این موارد دیافراگم بندی هم باید طوری باشد که توزیع بار زلزله به درستی صورت بگیرد . مثلا در شرایطی که ساختمان در ارتفاع به دو ساختمان جدا از هم تبدیل شده ( مثل برج دو قلو ). در اینطور شرایط دیگر نمیتوان ساختمان را یک نوع دیافراگم معرفی نمود ، چرا که در این صورت توزیع بار زلزله اشتباه انجام میشود . در تصویر زیر روش صحیح دیافراگم بندی در این شرایط ترسیم شده است:دیافراگم هاdiaph.
نکته ی بعدی در مدلسازی دیافراگم ، انتخاب نوع دیافراگم از نظر صلبیت است . اگر دیافراگم صلب( rigid ) در نرم افزار قرار داده شود ، در این صورت هیچ نیروی محوری تحت بار زلزله در تیر ها ایجاد نمیشود ، چرا که کرنش در سقف ها و تیر ها را نرم افزار صفر در نظر میگیرد.( صلب مطلق )

اگر دیافراگم را در حالت semi rigid قرار دهیم ، در این صورت نرم افزار تغییر شکل های دیافراگم را نیز در تحلیل سازه اثر میدهد و دیگر کرنش در سقف و تیرها صفر نیست. در تیر ها در این شرایط ، نیروی محوری تحت بار زلزله به وجود می آید.

قاعدتا تحلیل سازه در حالت semi rigid دقیق تر از حالت rigid میباشد ، چون تغییر شکل های دیافراگم نیز در تحلیل سازه وجود دارد ، اما واقعا نیازی به این مورد نیست و زمانی که دیافراگم سازه از نوع صلب محسوب میشود از rigid استفاده میکنیم. در عمل یک سری از درجات آزادی سازه را با این کار می بندیم. هر چه درجات آزادی سازه کمتر باشد ، زمان تحلیل و مقدار محاسبات نرم افزار کمتر است .
در کل اگر تغییر شکل های دیافراگم خیلی اثر گذار و محسوس نباشد از حالت semi rigid استفاده نمیشود.

زمانی که بازشو های موجود در پلان سطح زیادی از پلان را در بر میگیرند ، باعث ضعف در دیافراگم میشود. در اینطور موارد حتی اگر از نظر آیین نامه ای هم دیافراگم صلب به حساب آمده بود ، اما بهتر است دیافراگم در حالت semi rigid قرار داده شود تا تحلیل سازه دقت لازم را داشته باشد.

اگر زمانی لازم باشد نیروی محوری موجود در تیر ها بررسی شود (مثل نیروی محوری ایجاد شده در تیرهای طبقات داخل دیوار حائل تحت فشار خاک قرار دارند و یا نیروی محوری ایجاد شده در تیر پیوند در سیستم مهاربند واگرا و …) میتوان از حالت semi rigid استفاده نمود ، چرا که اگر از حالت rigid استفاده شود کرنش های داخل دیافراگم صفر در تحلیل سازه لحاظ میشود و در نتیجه هیچ نیروی محوری در تیر ها ایجاد نمیشود!

 

فهرست مطالب

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search
Close this search box.