مستند ابر سازه ها – برج سیرز شیکاگو دوبله فارسی

برج ویلیس

برج ویلیس  (Willis Tower) که قبل تر با نام برج سیرز شناخته می شد، در سال ۱۹۷۳ساخته شده است و به سبک معماری مدرن می باشد. این ساختمان ۱۰۸ طبقه و ۵۲۷ متر ارتفاع دارد و کماکان بلندترین ساختمان آمریکا، و سومین برج بلند در جهان است. این ساختمان یکی از مکان‌های گردش گری برای توریست‌هایی می‌باشد که به شیکاگو سفر کرده‌اند و سالانه بالای ۱ میلیون نفر از این آسمان خراش دیدن می‌کنند.

 

این ساختمان نمادی کامل از سبک مدرن و اندیشه ي مدرن است. نماي خارجی برج تماما با شیشه هایی به رنگ برنز و آلومینیوم سیاه رنگ پوشش شده است و می توان آن را دنباله ي شیوه ي میس ونده رو و شعار کمتر بیشتر است دانست.

این برج از 99 مکعب مستطیل چسبیده تشکیل شده که به صورت سلسله وار هر کدام تا ارتفاع معینی بالا می روند. دو مکعب مستطیل آخر به ارتفاع 443 متر می رسند. فضلور خان براي هر مکعب مستطیل 25 ستون فلزي در نظر گرفت.

لذا برج سیزر از نه لایه –مکعب مستطیل- و هر لایه از 25 لایه – سیستم سازه- تشکیل شده است.

موارد بهره برداری: اداری – تجاری – ارتباطات و سکوی دید

تعداد آسانسورها = ۱۰۴ (که شامل ۱۶ آسانسور دو طبقه میباشد)

مجموع مساحت طبقات = ۴۲۴۰۰۰ متر مربع (که ۳۵۴۰۰۰ متر مربع آن جزو فضاهای اجاره ای آن میباشد)

دانستنی های جالب راجع به ساختمان ویلیس:

۱- بالاترین قسمت این ساختمان (نوک ساختمان) مرتفع ترین نقطه در شیکاگو است.

۲- ساختمان ویلیس به دلیل معماری نامتقارنی که دارد به میزان ۱۰ سانتی متر به سمت غرب خم شده است که باعث شده بار نامتقارنی به فونداسیون آن وارد شود.

۳- سرویس های بهداشتی طبقه ۱۰۳ برج مرتفع ترین سرویس های بهداشتی در نیمکره غربی نسبت به ارتفاع خیابان است!

معماري ارگانیک نام دیگري است که می توان به معماري فولدینگ لقب داد، زیرا ساختمان هاي ساخته شده، به این سبک با توجه به شرایط محیطی شکل می گیرند و گسترش می یابند. تا کنون در ایران هیچ ساختمانی به سبک فولدینگ ساخته نشده است. راسته هاي مجاور هم در بازار هاي سنتی ما، نزدیک ترین شکل کالبدي با مفهوم فولدینگ است.

در آخر دعوت می کنیم که مستند ساخت این مجموعه عظیم را مشاهده کنید:

 


فهرست مطالب

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search
Close this search box.