معرفی سقف کوبیکاکس، مزایا و معایب آن

کوبیاکس

کوبیاکس

به طور کلی میتوان سفق کوبیکاکس را نسل جدیدی از سقف های قابل استفاده در ساختمان سازی نام برد، برای ایجاد یک سقف به کمک سقف کوبیکاکس میتوان همانند سقف دال 2 طرفه اقدام نمود با این تفاوت که هسته بتن مرکزی را می بایست در فضاهایی که کاربرد سازه ای ندارد با گوی های توخالی از جنس پلی اتیلن بازیافت و یا پلی پروپیلن جایگزین نمود.

برای قرار دادن این گوی ها می بایست آنها را در حد فاصل مش های میلگردی بالا و پایین قرار داد. توجه داشته باشید که سقف کوبیکاکس مشکل تحمل نیروی برشی نداشته ولی به دلیل حذف قسمتی از بتن میانی و ایفای عملکرد دال 2 طرفه می توان آنرا یک موضوع جدی دانست.

در سقف کوبیکاکس بار مرده ی غیر سازه ای به خوبی مهار می شود همچنین به دلیل اینکه این دال از بالا و پایین توسط بتن محاضره میشود و همچنین تیرچه های داخلی در دو امتداد آن قرار دارند میتوان مقاومت بسیار بالایی را برای آن در نظر گرفت.

 اجزای سقف کوبیکاکس

اجزای سقف کوبیکاکس را می توان به دو دسته ی مدول قفسه ای و دال بتن آرمه اشاره نمود

 

مزایای سقف کوبیاکس در مقایسه با دال بتنی

در سقف کوبیکاکس از بتن ، آرماتور ، توپی های تو خالی پلاستیکی و قفسه مسلح استفاده میشود. این توپی های خالی در مرکز قفسه مسلح قرار داده میشوند و یک قفسه ی مدولار را طراحی میکنند. این قفسه در بین 2 لایه آرماتور زیرین و رویین دال قرار میگیرد و میتواند با حذف کردن بتن غیر باربر درون دال سبک تر شدن آن را به ارمغان آورد. این مدل از سازه می تواند در برابر نیرو های جانبی سازه مانند تریکب دال و ستون و دیوار برشی بتنی مقاومت نماید.

 

قابلیت‌های دیگر کوبیاکس:

سقف کوبیاکس به نوعی در نظر گرفته شده است که بتواند بیشترین انطباق را با هر گونه معماری داشته باشد. با توجه به قابل ویرایش بودن ترکیبات سازنده ی سقف کوبیاکس میتوان طریقه چیدمان گوی های تو خالی ، اندازه و شکل دال بتنی استفاده شده در آن را با توجه به پروژه ای که مشغول آن هستید تغییر دهید. همچنین استفاده از کوبیاکس می تواند در تکنیک های مختلف ساختمانی مانند پس کشیدگی و یا سازه های مرکب در دهانه بلند تر از 18 متر نیز مورد استقاده قرار گیرد.

 

معایب سیستم کوبیاکس:

یکی از اصلی ترین مسائل و مشکلات کوبیاکس این است که از آن نمی توان در پروژه های کوچک استفاده نمود.  استفاده از تکنولوژی سقف کوبیاکس وارداتی بوده و مربوط به کشور های اروپایی می باشد که طبیعتا به اندازه ی کشور ما زلزله خیز نبوده و استفاده از سقف کوبیاکس را در ایران دارای شبهاتی نموده است که آیا قدرت و استقامت کافی در برابر زلزله های سنگین و همچنین زلزله های پی در پی را دارد یا نه. توجه داشته باشید که سقف کوبیاکس در کشور زلزله خیزی مانند ژاپن استفاده نمیشود و طبیعتا استانداردی برای ضد زلزله بودن و یا مقاومت آن در برابر زلزه هایی با قدرت مشخص شده وجود ندارد.

مراحل اجرای سقف کوبیاکس بصورت مصور

فهرست مطالب

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search
Close this search box.