نکاتی در مورد بتن ریزی در هوای گرم مطابق مبحث نهم

با رسیدن فصل تابستان و با افزایش دما ما باید در هنگام بتن ریزی در هوای گرم نکاتی را رعایت کنیم تا بتن ما به نحو احسن به مقاومت مورد نظر و چسبندگی مطلوب خود برسد .

نکاتی در مورد بتن ریزی در هوای گرم :

1.هرگاه دمای محیط بیشتر از 30 درجه سلسیوس و #رطوبت_نسبی کمتر از 70 درصد است، شرایط هوای گرم صادق است و اقدام به اجرای تدابیر ویژه برای این شرایط الزامی میباشد.

2.اگر در طول شبانه روز شرایطی فراهم می شود که هوای گرم محسوب نمی شود و یا از شدت گرمای هوا کاسته میشود ، توصیه میشود که در آن زمان #بتن_ریزی انجام گیرد.

3.برای #بتن معمولی دمای مخلوط بتن نباید بیشتر از 32 درجه سلسیوس باشد. در صورت تجاوز از این دما لازم است تدابیر زیر در نظر گرفته شود :

  • استفاده از #سیمان پرتلند با حرارت زایی کم
  • جایگزینی بخشی از سیمان با مواد افزودنی معدنی
  • رنگ آمیزی سفید یا #عایق_بندی #سیلو های سیمان و سنگدانه ها و مخازن آب
  • نگهداری کیسه های سیمان در انبارهای سرپوشیده
  • کاهش دمای ابزارها و تجهیزات با پاشیدن آب سرد بر آنها
  • جایگزین کردن بخشی از آب مخلوط ( حداکثر 75 درصد ) با یخ خرد شده یا پولکی
  • سرد کردن سنگدانه ها با آبپاشی بر روی آنها و سایه کردن محل دپوی آنها

4.مدت انتقال بتن باید به حداقل زمان ممکن برسد. در صورت انتقال بتن با کامیون ( #تراک_میکسر ) زمان انتقال باید به 45 دقیقه و تعداد چرخش باید به 300 بار محدود گردد.

5.بعد از اتمام عملیات بتن ریزی باید سطح بتن حفاظت شود.برای این منظور باید نسبت به ایجاد سایه بر روی سطح دال بتنی انجام گردد و در زمانی که عملیات پرداخت انجام نمیشود باید سطح بتن با یک ورق پلاستیک پوشش داده شود. این پوشش نباید در تماس مستقیم سطح بتن باشد.

6.پس از سخت شدن بتن باید #عمل_آوری آغاز شود. عمل آوری باید بر اساس روش های آب رسانی مانند ایجاد حوضچه و یا پارچه چتایی خیس همراه با پوشش پلاستیک انجام گیرد. دمای آب عمل آوری نباید بیشتر از 11 درجه سلسیوس سردتر از دمای بتن باشد.

7.برای کاهش دمای سطوح بتن قالب بندی شده ، باید بر سطح قالب ها ، آب پاشی شود و یا از #چتایی خیس (گونی خیس)استفاده شود.

فهرست مطالب

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search
Close this search box.