نواحی صلب انتهایی و ضریب Rigid zone factor

نواحی صلب انتهایی

در مدلسازی در نرم افزار ETABS تیر بین دو ستون ، از مرکز تا مرکز ستونها مدل میشود ، در حالی که در واقعیت طول تیر از بر تا بر ستون است و تیر به بال ستون متصل میشود. برای اصلاح طول تیر در ETABS به منو assign/frame/end length offset مراجعه میکنید و یک پنجره باز میگردد.


در این پنجره اگر قسمت automatic from connectivity فعال باشد ، یعنی با توجه به مقدار offset به صورت اتوماتیک طول تیر را محاسبه کند.

اگر قسمت define lenght را فعال کنید ، مقدار offset تیر را به صورت دستی باید به نرم افزار معرفی کنید که هر عددی بر حسب واحد طول برای اول و آخر تیر یا هر عضو دیگری معرفی کنید ، از روی همان مقدار طول عضو را محاسبه میکند. این حالت بیشتر برای اصلاح طول مهاربند ها کاربرد دارد که ضریب طول موثر مهاربند اصلاح شود.

در قسمت پایین تر ضریب rigid zone factor را پرسیده است. این ضریب در واقع برای محاسبه طول تحلیلی تیر و ستون یا Leff کاربرد دارد. نحوه محاسبه طول تحلیلی تیر و ستون یا همان Leef در تصویر زیر نوشته شده است.

طبق پیشنهاد مهندسان چون آن ناحیه انتهایی تیر کاملا صلب نیست و تغییر شکل هایی دارد ، پیشنهاد میکنند:

فقط نصف طول آن ناحیه ی انتهایی را در محاسبه ی طول تحلیل تیر در نظر نگیرند ، به همین خاطر عدد 0.5 را در مقابل rigid zone factor وارد میکنند. این که 0.5 یا همان نصف آن ناحیه ی مشترک بین تیر و ستون را در محاسبات در نظر میگیرند به این خاطر هست که نمیدانند دقیقا این ناحیه چه مقدار تغییر شکل و صلبت را داراست ، به همین خاطر در جهت محافظ کارانه نصف طول این ناحیه را کم میکنند.
همچنین ستون هم به اندازه ی ارتفاع تیر یا در شکل مقدار Y ،که نصف مقدار Y بر اساس این ضریب rigid zone factor=0.5 ، برای محاسبه طول ستون برای خمش و طول آزاد کمانش لحاظ میشود.

نواحی صلب انتهایی

در قسمت پایین تر ، frame self weight option ، لحاظ نمودن یا عدم لحاظ کردن وزن آن ناحیه ی مشترک تیر و ستون را میپرسد که در حالت auto ، وزن را به صورت خود کار در نظر میگیرد و در حالت weight based on full length ، طول آن ناحیه ی انتهایی مشترک تیر و ستون را لحاظ میکند و در حالت weight based on clear length ، وزن را بر اساس طول آزاد محاسبه میکند. حالت auto را برای محاسبه وزن انتخاب میکنیم.

(نویسنده: مجتبی محب علیان)

 

برای بروز ماندن و استفاده از گروه آموزشی ما در کانال آموزش ها و ورکشاپ های رایگان عضو شوین.
و از دانش دوستان استفاده کنید.    Telegram : @omranworkshop
ورود به گروه محاسبات سازه : گروه محاسبات سازه

فهرست مطالب

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search
Close this search box.